تاریخچه تولید قفل درب و سیر تکامل قفل در طول تاریخ:

 

در ان مقاله سعی شده تا بصورت خلاصه شما را با سیر تکامل قفل در طول تاریخ آشنا نمائیم.

 

از دیر باز تا کنون بشر برای حفاظت دارایی ها و اموالش بدنبال راهکارهایی مطمئن بوده و هست.نیاز به داشتن امنیت سبب تولید اولین قفل در ۶۰۰۰ سال پیش شد در آن زمان قفل ها ساختاری بسیار ساده داشتند و صرفا جهت حفظ مالکیت ابداع شده بودند اما بعد ها نیاز به امنیت در کنار حس زیبایی شناسی انسان باعث شد تا این قفل ها به صورت وسایلی تزئینی-کاربردی تبدیل شدند.

در اواسط هزاره اول قبل از میلاد قفل ها با تکنولوژی رو میان و یونانیان شروع به پیشرفت کردند قفل های اولیه یونانیان ساده و نا امن بودند اما با گذر زمان و پیشرفت صنایع گوناگون قفل ها هم دستخوش تغییراتی شدند رومیان با استفاده از فلز و تولید قفل های آهنی به پیشرفت های خوبی در زمینه قفل دست یافتند. قفل های فلزی نه تنها در برابر حملات سنگین مقاوم بودند بلکه به دلیل استفاده از کلید قابل حمل راحتی بیشتری را به ارمغان آوردند.

پس از سقوط امپراطوری روم در قرن اول پس از میلاد، توسعه و نوآوری در زمینه قفل‌ها کاملا متوقف شد. قفل‌ سازان در اروپای تاریک و قرون وسطی، منابع و تکنولوژی ای برای ساخت یک وسیله امنیتی نداشتند؛ اما آن ها از این زمان برای گیج کردن و پیچیده ساختن راه برای کسانی که می خواستند قفل ها را بشکنند استفاده کردند. به جای یک قفل ساده آنها یک قفل ساختند که مکانیزم آن به صورتی بود که باید با چند کلید آن را باز می کردند و همچنین طراحی کلید ها هر روز پیچیده تر از دیروز میشد؛ آنها قفل ها را با نقش‌هایی خاص مبهم‌تر می کردند و از سوراخ‌های کلید فرعی (با مکانیزم های تقلبی داخل آن) استفاده کردند.

در قرن ششم قفل های محرمانه ی توسط Theodore of Samos ساخته شد که با هر کلیدی نتوان آنهارا باز کرد اما همچنان استفاده از کلید مشکلاتی را به همراه داشت از این رو ثروتمندان از قفل هایی استفاده می کردند که کلید هایی به شکل انگشتر داشتند تا هم در نگهداری کلید قفل مراقب باشند و هرکسی هم نتواند قفل را باز کند اما در این زمان ایرانیان به پیشرفت های فوق العاده ای در زمینه تولید قفل دست یافته بودند.

وولف در کتاب خود در رابطه با قفل های رمزی چنین می نوسید:« با اهمیتی که برای اطمینان به قفل ها در ایران داده می شود و با تدابیری که در نوع قفل برای حصول این اطمینان می دهند شگفت آور نیست که می بینیم ایران قفل رمزی حرفی می سازد.»این قفل ها از طریق حلقه هایی که روی آن تعبیه شده است کار می کنند; بر روی این حلقه ها حرف یا اعدادی نوشته شده که با ردیف کردن آن ها موانعی که سر راه کمانه است کنار رفته و کمانه از قفل خارج می شود. این نمونه قفل رمزی از قرن ۱۲ میلادی به امضای شرف الدین اصفهانی در دست است.یکی دیگر از قدیمی ترین قفل های رمزی مربوط به عهد تیموریان است که تاریخ ۸۸۹ هجری بر روی آن حکاکی شده است.در کتاب عجایب المخلوقات در رابطه با این قفل سخن به میان آمده و همچنین به صندوقی اشاره شده که از صورت زن و اشکال دیگری ساخته شده که هنگام باز شدن آوازی از آن بر می خاست.امروزه نیز قفل های رمز دار بسیار مورده استفاده قرار می گیرد گرچه از نظر شکل ظاهری متفاوت با قفل های قدیمی می باشند اما از نظر فناوری ساخت شباهت هایی میان آنها وجود دارد.

 

و اما امروز :

مشاهده قفل های دیجیتال با امکان تشخیص چهره و یا حتی ویژگی هایی مانند اسکن کف دست امکان پذیر می باشد. هم اکنون در بسیاری از منازل لوکس و سازمان های بزرگ و حساس امنیتی از این نوع قفل ها برای محافظت از مکان های خاص استفاده می شود.

با ما در حال آینده را تجربه کنید

 

۵/۵ (۲ Reviews)